گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

مقاله نماز و آثار آن


» :: مقاله نماز و آثار آن

ریشة کلمه فارسی «نماز»

ریشة واژه فارسی «نماز» از لفظ پهلوی «نماک» گرفته شده است و آن هم به نوبة خود از ریشة باستانی «نم» به معنی «خم شدن» و «تعظیم کردن» مأخوذ است که بتدریج حرف معنی «صلات» یا بندگی ویژة مسلمین، اطلاق گریده است.

بر ساس بعضی از تواریخ، برخی از ایرانیان تازه مسلمان در سالهای حکومت اعراب حرف ایران به جای کلمة «صلات» از کلمة «نماک» استفاده می کرده اند و اثنا فراخواندن آدم به سوی نماز به جای (الصّلوه)، کلمة (النِماک) و به جای (حَیَّ عَلَی الصَّلوهِ) ، تمام (بشاتیبید به سوی نماک) را بکار می اسیر اند.

با توجه به موردها استعمال کلمة نماز، می توانیم برای آن سه معنی کلی در نظر بگیریم:

معنی اول: خدمت و خدمتکاری اطاعت و فرمانبرداری، سرفرود آوری و تعظیم، سر به زمین نهادن، کرنش و تکریم، اظهار عبادت و بندگی.

واژه های «نماز بردن» ، «نماز آمدن»، «به نماز آمدن» و «نماز آوردن» به سمت معنای ستایش کردن، عاجزی نمودن، خم شدن به علامت تعظیم و بندگی و به خاک افتادن به سمت قصد تعظیم باب برابر پادشاهی با بزرگی دیگر به کار رفته است.

معنی دوم: کلمه «نماز»به معنی «پرستش وادای طاعت ایزد، تعالی» و «عرض نیاز بسوی خدای عالمیان است به سمت طریقی که باب شریعت پیغمبران وارد شده است» که در این معنی، معادل کلمة «صَلوه» می باشد.



22صفحه فایل ورد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.