گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

پایان نامه طرح مطالعاتی تونل بلند مدت آبرسانی به شهر شیراز – مصور


» :: آخر جریده طرح مطالعاتی تونل بلند مدت آبرسانی به شهر شیراز – مصور

مقدمه

حفاری باب کل به معنی نفوذ در سنگ است نفوذ درسنگ گاهی به سمت منظور خردکردن آنها انجام می گیرد در قلوه کانها حفاری امری اجتناب ناپذیر است حفاری اکتشافی ممکن است به منظور کشف و پی برد ن به سمت بود کانی یا ماده معدنی و یا به منظور پی بردن به شرایط کیفی سنگها باشد .امروزه بیش از 95% حفاری هابه روش مکانیکی وباماشینهای ضربه ای ،چرخشی وماشینهای زدن ای چرخشی انجام باده گیرد چالها معمولاً عمق کمی دارند اما چاه ها اکتشافی دارای عمق بیشتری است به سمت طورکلی تاریخچه حفاری مهم است لیک پس از سالهای 1940-1920 برای اولین بار مته هایی از جنس کربورتنگستن در آلمان به سمت پیشه رفت بین سالهای 1966-1940 مته های ساخته شده از جنس کربورتنگستن باب حفر بسیارمتداول و رایج شد . بین سالهای 1975-1970 ماشین های حفر هیدرو لیکی به سمت صنعت معرفی شد که باب این ماشین بر اسم ماشین های حفاری ضربه ای از روغن تحت فشار به جای فشار هوا در حفاری استفاده میشود . بازهم الحال نیز عملیات حفاری بوسیله لیزرهای گوناگون در کشورهای جوراجور باب دست بررسی است . حفار ی در حد وسیعی در اعمال شناسایی و اکتشاف منبع‌ها دخمه به کار میرود این تکنیک در بررسی های هیدروژئولوژی و بررسی های زمین شناسی ایضاً کابرد دارد . چاه الا ظن حفره ای استوانه ای شکل است که در زمین ابداع میگردد قطر ظن ها از 16 تا 1500 میلیمتر تغییر می کند در بعضی موارد چاه های معدنی با قطره 1.5تا8. متر نیز ایجاد می شوند . تمام گمانه دارای اجزای مختلفی است که عبارتنداز :

1- دهانه الا سر بئر که شروع چاه است یا به عبارت دیگر محل تقاطع گمانه با سطح ارض است و الا در حفاری زیر زمینی محل تقاطع گمانه با سطحی از فضای معدن زیرزمینی است .

2- ته چاه که باب واقع کف گمانه است که در آن در ایز اصابت ابزار حفاری وخردشدن خاک یا سنگ حفاری پیشرفت می کند .

3- ستون چاه یا حجم استوانه ای شکل بئر

4-دیواره چاه که سطوح جانبی تیرک بئر است . گمانه را باده توان طوری حفاری کرد که تمام مقطع کف چاه بریده شود ( حفاری جز مغزه گیری و یا می توان برش را در یک فضای حلقوی انجام داد.( حفاری مغزه گیری ) در حال دوم یک ستون سنگی از زمین به آوازه مغزه بدست باده آید . از حفر غیرمغزه گیری از بهر حفر چاههای بهره برداری و همچنین چال های آتشباری و… استعمال میشود اما از حفر مغزه گیر ی برای مطالعات زمین شناسی وژئوتکنیکی استفاده میشود. اشکال چاههای مورد حفاری برای اهداف پایین حفر می شوند :

1- اساس جویی و اکتشاف

2- بهره برداری

3- اعمال کمکی که براین اساس آنها را به سه امت زیر تقسیم می کنند :

الف) چاههای اکتشافی ب) استخراجی پ)تکنیکی .

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.