گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی عمران ـ برنامه ریزی حمل و نقل


» :: پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی عمران ـ برنامه ریزی حمل و شیرینی

آغاز

پس از جنگ جهانی دوم، تکنیک راه پولاد در اکثر نقاط دنیا با بی اقبالی برابر شد. از دلایل عمده عدم رشد این صنعت در سالهای اولیه پس از جنگ رشد سریع صنایع اتومبیل سازی بود. در ایران نیز صنعت نوپای راه آهن پس از شهریور 1320 با آهنگ رشد بسیار کندی مواجه شد. هر چند باب دهه 1960 و پشت از آن  
جاده آهن در کشورهای صنعتی با رشد تکنیک، استدعا و قابلیت هم‌چشمی با گونه های دیگر حمل و نقلی روبرو گردید و توانست با تغییر در چهره اداره، برخه برداری و به گونه ای فعال و کارآ در امر جابجائی کالا و مسافر ایفاء نماید. اما معهذا باب ایران این رویش بسیار بطئی بود. از بهر مثال در سالهای آشکار 1350 حرف 1357 علیرغم شرایط خوب اقتصادی تنها 60 کیلومتر بر طول راه راه پولاد ایران افزوده شده و این در حالی بود که برتری قطار در آبستنی کالا در مسافتهای دراز و گستردگی کشور ضمیر اول شخص جمع توجیه مناسبی برای رشد این صنعت می باشد .

در پروگرام پنج ساله اول جمهوری اسلامی رشد سالیانه 3/12% در حمل بار و 8% در جابجایی سفرکننده مدنظر بوده است لیک در اولین سال برنامه (سال 1368)، کاهش حمل بار به میزان 4% و افزایش آبستنی مسافر به سمت میزان 5% را شاهد بوده ایم. بدیهی است نیل به اهداف تاخت پروگرام تغییر و تحول در سیستم های فنی و اداری و به کارگیری تکنولوژی اخیر را باده طلبد .

حقیقت ثانیه است که سیستم فعلی الفبا آهن سیستمی فعال (به نسبت توان بالقواه آن) باده باشد. بیش از 85 درصد از سهم ارزش افزوده بهر حمل و نقل متعلق به آبستنی و شیرینی جاده ای است و از طرف دیگر در حمل و نقل جاده ای نسبت سرمایه به محصول باب مقایسه حرف کل اقتصاد و بخشهای دیگر پایین تر است که این امر نشاندهنده سرعت بازگشت سرمایه در آبستنی و نقل جاده ایا می باشد. تغییر دیگر این مسئله عملکرد ضعیف راه آهن است.

این بی‌بنیگی علاوه بر ثانیه که راه آهن را متکی به حمایتهای پیاپی دولت در جانب بقای خویش نموده مجموعه حمل و نقل را نیز تحت تأثیر رسم داده است. زیرا در پیوست تعداد یک لایحه پروگرام پنج ساله اول آمده است که :

² سیستم متناسب آبستنی و شیرینی از جمله عوامل فیزیکی عمده توسعه اقتصادی و پیشرفت مدنی است و از تماشا ایجاد اشتغال نیز از بخشهای مهم اقتصادی تلقی می شود. در چهل سال آخری حمل و نقل از بسط کافی برخوردار نبوده و سهم ارزش افزوده این بخش در تولید آمیخته ملی از روی نازل 6 درصد تجاوز نکرده است (این نسبت در کشورهای اقل توسعه یافته 5 درصد و در کشورهای پیشرفته ترین بین 12 تا 18 درصد است)² .

تمامی مسایل اسم عزب یک روی سکه است و بیانگر آن است که عدم توجه به این قالب فرسوده انگیزه عدم امکان رقابت این صنعت با سایر گونه های حمل و نقل می گردد هم از اینرو است که افزایش کارایی کانال راه پولاد و گسترش آن به منظور افزایش سهم ثانیه در حمل و نقل کالا و سفرکننده از طریق نو کردن شبکه، دو خطه کردن مسیرهای آکنده تردد، توسعه کانال و اصلاحات موضعی با تأکید بر استفاده از راه آهن برقی جزو اهداف استراتژیک برنامه بوده است.

اما چهر دیگر سکه ثانیه است که رشد سریع جمعیت از طرفی و رشد اقتصادی از طرف دیگر افزایش تقاضای جابجایی مسافر و کالا را در پی دارد و عدم توجه به وسایل آبستنی و نقل انبوه و عمومی مسافر و کالا باعث ایجاد مشکلات عدیده ای در آینده نزدیک خواهد شد. مشکلاتی که هم اکنون در حمل کالا از اصول ورودی ارض و نیز در جابجایی مسافر در بعضی از کریدورها دید می شود .

فراهم نمودن امکانات درخور جهت آبستنی و نقل کار و مسافر یکی از عمده ترین اهداف بسط ملی حرف از اصلی ترین پیش نیازهای تحقق امر توسعه است. تأکید بر بکارگیری ابزار حمل و نقل انبوه و عام مسافر از موارد ذکر شده در این اهداف است. واضح است که حمل و شیرینی ² انبوه و عام مسافر و کالا² و
² گسترش شبکه و تجهیزات حمل و نقل زمینی سریع مسافر² جز با جاده آهن برق‌آسا السیر امکان پذیر نیست.

امعان تمام جانبه تغییر در ساختار راه آهن از عهده این سطور خارج است اما آنچه با بضاعت موجود به نظر ممکن آمد بررسی امکان استعمال از تکنولوژی برتر در جهت ارتقاء روی سرویس دهی قطارها در یک مسیر است. در دهه های اخیر خطوط آهن در دنیا مرتباً در جهت کاهش هزینه های نگهداری مورد امعان و تحقیق قرار گرفته اند و تغییراتی باب مهندسی خط (ریلها، پابندهای الاستیک تراورسها و بالاست) به جهت امکان کاربرد این خطوط در قطارهای برق‌آسا انجام شده است. از طرفی آنچنان که در فصول بعد خواهد آمد افزایش سرعت قطار به سنخ ایا که اولاً بتواند با سایر گونه های حمل و نقل هم‌چشمی نماید و ثانیاً کارایی اقتصادی نیز داشته باشد ضمیر اول شخص جمع را به سمت استفاده از قطارهای برقی سوق باده دهد .

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.