سرفصل:
·
تعاریف و مفاهیم: تعریف و مفهموم حمل و نقل، آبستنی و شیرینی و نقش آن در
توسعه، تاریخچه پروگرام ریزی آبستنی و نقل در ایران و جهان
·
جهاز های حمل و نقل: دوستی با سیستم های حمل و نقل، حمل و نقل
زمینی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل آسمانی
·
برنامه ریزی آبستنی و نقل: فرایند پروگرام ریزی، برنامه ریزی حمل و نقل
شهری، برنامه ریزی آبستنی و شیرینی ملی و منطقه ای
·
مدل های پروگرام ریزی: پدیدآوری سفر، توزیع سفر، انتخاب طرق مختلف سفر،
تخصیص ترافیک، کاربری های زمین، مدل کارایی حمل و نقل
·
مدیریت جهاز های حمل و نقل: مسائل آبستنی و نقل و مشکلات حمل و نقل
ایران، ارزیابی طرحهای حمل و نقل، پروگرام ریزی نیروی انسانی و سازماندهی
ترابری یا حمل و شیرینی به منزله ارتباط یا کاتالیزوری است بین همه عناصر
و اجزای تشکیل دهنده ساختارهای اجتماعی و اقتصادی و رابطی است آشکار عرضه و تقاضا یا
مناطق تولید و مصرف کالا و خدمات اگر آبستنی و نقل را به منزله یک سیستم در نظر بگیریم
باید به تاخت بخش بنیادی آن توجه شود .
·
تأسیسات زیربنایی و اینکه در هر مسیری که دارای یک پوشیده ویژگیها هندسی
و ترافیکی مخصوص به خود باشد بایستی فارغالتحصیلرشتههای مهندسی طرحریز در انتخاب بهترین یا مطلوبترین
حال سیستم حمل و نقلی تمام شرایط از قبیل محیط، ملزومات، ساختمانها و شبکه
ارتباطی و … را بررسی نماید.
·
تأسیسات روبنایی: حاوی وجود تقاضای آبستنی و نقل، وجود عناصر حمل و نقل،
طبقه بندی جهاز های آبستنی و نقل، وجود سیستم حمل و نقل درون شهری و برون شهری و
وجود سیستم های کنترلی می باشد.
هدفهای اساسی و برتری صلابه حمل و نقل :
اصولاً هدف از پروگرام ریزی و طراحی یک جهاز حمل و نقل تأمین جابجایی
های مورد نیاز به وجود آمده انسان و کالا از مکانی به سمت جا دیگر می باشد این
جابجایی ها یا نقل انتقال بایستی مطلوب و قابل اجابت باشد بنابراین بایستی ارائه
خدمات جهاز حمل و نقل طرحریزی شده دقیقاً با تقاضای حمل و نقل موجود متناسب باشد و
دارای حاصل حداکثر باشد باب این خصوص مهندس طراح سیستم حمل و نقل بایستی به
عناوین و هدفهای بنیادی و اولویت صلابه حمل و نقل توجه خاص داشته باشد این عناوین که
به عنوان عناوین هشت گانه ارباب طراحی سیستم قرار می گیرند عبارتند از :
·
جهاز طرحریزی شده بایستی منظم و از الگوی مصرف اصولی تبعیت نماید .
·
جهاز حمل و نقل طراحی شده باید از ایمنی اسم برخوردار باشد .
·
سیستم بایستی از بهر استفاده عامل به طور فراوان در دسترس باشد .
·
جهاز طرحریزی شده حتماً بایستی در مقایسه با دیگر سیستم های موجود
سریع باشد ملاک سرعت، حرکت و جابجایی می باشد.
·
جهاز بایستی دارای شبکه منظم، یکپارچه و تام بوده و ارتباطات
اتصالی جهاز ها به سمت یکدیگر هماهنگی داشته باشد .
·
سیستم باب چارچوب شبکه طرحریزی شده باید دارای هماهنگی بوده و از ظرفیت
بهرهمند باشد .
·
جهاز طرحریزی شده به لحاظ جابجایی انسان و کالا بایستی از راحتی و
فضای لازم برخوردار باشد.
·
سیستم باید ارزان بوده و از بهر تمامی اقشار جامعه برازنده استفاده باشد .
جایگاه حمل و نقل در صرفهجویی :
حمل و شیرینی شاخه ایا از اقتصاد ملی که تأمین کننده گردش کالا و افراد
باب پروسه تولید، انشعاب و تبدیل مواد می باشد جایگاه صنعت حمل و نقل را می توان در
کنار صنایع ام (صنایع استخراجی، کشاورزی و تولیدی) محسوب نمود تمام قدر تولید و
پروسه تمدن رشد آهسته نیاز به حمل و نقل بیشتر می شود از ابتدای تمدن بشر پدیدار
گشته سرپرست باب آن دوران رشد آن آرام و آهسته بوده است بنابراین رشد اقتصادی جامعه
بسته به وجود شبکه ارتباطی و تسهیلات ترابری مناسبت نیاز است بدون وجود شبکه ترابری
و نیروی انسانی صفت خبره جهت برخه برداری و رشد صنعت امکان پذیر نمی باشد صنعت حمل و
نقل امروزه نقش عمده ایا را باب اقتصاد ایفا می کند نقش آن شامل تغییر مکان مواد
اولیه و آلت تولید کننده به مصرف کننده باده باشد که مصرف کننده ممکن است صنعت یا
عموم مردم باشد بدین ترتیب توسط آبستنی و شیرینی ارزش پتانسیل کالا به ارزش اقتصادی و تجاری
تبادل باده شود به عنوان مثال گندم درون سیلو زمانی ارزش اقتصادی خواهد داشت که در
معرض تمام جهت استفاده قرار گیرد و این امر اجرا نخواهد یافت مگر آنکه گندم و یا
آرد حمل شود شمای کلی زیر تأثیر حمل و نقل را باب پروسه تولید، تکنیک و اقتصاد نشان
می دهد.
شمای تأثیر حمل و نقل در پروسه تولید، صنعت، اقتصاد