شناخت بارها و تعاریف سامانههای انتقال پاس و بارگذاری
1-1) کلیات
سازههای عمرانی به سمت آغاز یک فرآورده تولیدی و صنعتی با کاربرد مشخص
بوده که حرف توجه به سمت نوع کاربری و استفاده موردنظر، بارهای مشخصی به آن وارد میشود.
این عامل عمرانی اگر پل باشد، مطمئناً بارهای وارده بر ثانیه با یک سد یا ساختمان
مسکونی متفاوت خواهد بود. باب جسر بار اصلی وارده بر سازه آن، علاوه بر وزن پل، وزن
خودروهای عبوری و همچنین پاس تنگی سیلابها میباشد، در حالی که در سدها بار اصلی،
فشار آب پشت سد و خطرات ناشی از لرزشهای زمین لرزه میباشند. باب یک بنا که
کاربری مسکونی دارد، نیز مقادیر بارهای اصلی حرف ساختمانی که کاربری درمانی یا
تجاری دارد، متفاوت خواهد بود.
به آغاز یک تعریف کلی، بارگذاری بازشناخت حداکثر بار وارد بر یک سازه
در مدت پرده سودمندش حرف ریسک و خطر قابل پذیرش میباشد. بطور کلی سازههای موجود را
به سه دسته میتوان بخش کرد که عبارتند از:
1.
سازههای عادی و رایج، ساختمانهای مسکونی، بیمارستانها، مدرسهها و …
بوده و دارای کمینه سن 50 سال میباشد. در این سنخ سازهها، ریسک و خطر قابل قبول
بین 10-5% است، احتمال خطا و اشتباه باب بارگذاری و تعیین بار این نوع سازهها
تقریباً پهلو به صفر میباشد، چرا که به بسیاری ساخته شده و بارها تا اندازه زیادی
شناخته میشوند.
2.
سازههای صنعتی نظیر ساختمانهای کارخانهها، سوله، دکلهای انتقال
برق و … بوده و دارای کمینه 25 واحد زمان ( سن میباشند. در این دسته از سازهها ریسک و خطر
قابل قبول آشکار 1-5/0% است و احتمال خطا در بارگذاری و بازشناخت بار این نوع سازهها
حرف اندازهای وجود دارد .
3.
سازههای عمرانی نظیر سدها، پلها، اسکلهها و .. بوده و دارای حداقل
سن 200-50 واحد زمان ( میباشند. در این دسته از سازهها ریسک برازنده اجابت بین 1-5/0% است و
با نظر به اینکه با توجه به شرایط ساختگاهی (به ویژه در سدها) سنخ بارگذاری، طراحی
و محاسبات اسم بوده و به شدت تاثیرپذیر است، از ضرایب استظهار بالایی در تعیین
بارها استفاده میشود.