گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

پایان نامه رشته عمران درباره آنالیز و طراحی اعضای خمشی پیش تنیده


» :: پایان جریده بند عمران درباره آنالیز و طراحی اعضای خمشی پیش تنیده

 مقدمه

قبل از احداث تکنیک سابق تنیدگی، پل های بتن آرمه تنها برای پوشش دادن به دهانه های نسبتاً تعلل بکار اسیر می شدند. انحصار درازا دهانه در این پل ها دارای دو عامل اساسی بوده است. برای‌اینکه اولا برای مصب های بلندتر حجم مصالح مصرفی(بتن و فولاد) بسرعت افزوده می گردد. بطوریکه بار مرده سازه خویش یک آژانس بحرانی در طراحی مقطع اسم خواهد شد، ثانیاً هزینه های مربوط به قالب اسیر و شمعک گذاری چنین عرشه هائی مقادیر انبوه بزرگی را بخود اختصاص خواهد داد. با توجه به تاخت آژانس یاد شده، معمولا راه حل دیگر یعنی استفاده از شاهتریهای فولادی اولویت داده باده شد .

با ابداع شیوه پیش تنیدگی و بکارگیری آن در صنعت پلسازی، تا حدود زیادی مشکل مربوط به صرفه‌جویی صلاحدید مصرفی برطرف گردید. استفاده از این تکنیک منجر به احداث مقطع‌ها ظریف تازگی شد و حرف کاهش بار مرد‌ه عرشه امکان پوشش دادن به دهانه های بلندتری فراهم گردید. لیک متاسفانه ابهام‌آمیز دوم یعنی هزینه های بسیار بالای مربوط به قالب بندی و تیر باغ های مورد نیاز در اجرای چنین پل هائی بقوت خود باقی ماند، بطوریکه در دهانه های بلند قسمت بزرگی از هزینه ها به فاکتورهای یاد شده اختصاص داشته است. استفاده از شاهتیرهای پیش ساخته پیش تنیده هم نتوانست این مشکل را رفع نماید زیرا انحصار های مرتبط به طول قطعات در هنگام حمل، امکان استفاده از چنین قطعاتی را در دهانه های دراز برطرف می نمود. از طرف دیگر حمل و شیرینی و نصب چنین شاهتیرهائی نیاز به سمت استفاده از ابزارهای ویژه و ثقیل قیمتی را بوجود می آورد .

امروزه جسر های صندوقه ای قطعه ای پس کشیده باب سرتاسر جهان مورد استقبال واقع شده اند و با بکارگیری این شیوه دهانه هائی با طور بیش از 250 متر پوشش داده شده اند. این پل ها ضمن بکارگیری مزایای بتن سابق تنیده، راه حل سریع و کم هزینه ای برای پوشش دادن به دهانه های بلند می باشند.

برخی از مزایای این آخری پل ها عبارتند از :

1- کاهش ابعاد مقطع و در پاداش کاهش بار مرده بالا بواسطه بکارگیری پیش تنیدگی؛

2- ازدیاد بازده مقطع بواسطه ترک نخوردن آن و قابلیت آن در تحمل لنگرهای خشمی حرف علامات مثبت یا منفی؛

3- سختی نسبتا زیاد مقطع‌ها صندوقه ای در مقابل پیچش؛

4- تعجیل بابرکت و هزینه نسبی کم برای پوشش دادن به دهانه های بلند؛

5- زوال نیاز به سمت چوب بست ها در هنگام عبور از موانع طبیعی نظیر درها الا رودخانه ها، و الا موانوع مصنوعی نظیر شاهراه های پرتردد؛

6- توانایی بکارگیری صنعت پیش ساختگی در پروژه های بزرگ و یا تکراری

با توجه به مطلب‌ها فوق، بررسی ضوابط طراحی و اصول اجرایی جسر های پس تنیده همواره مورد تدقیق آیین جریده های معتبر کشورهای صنعتی قرار گرفته است و هر کدام به تناسب شرایط اقلیمی و ارکانی استانداردهای خاصی را تدوین کرده و در بخش جدا ای ارائه کرده اند. رسم نامه آشتوآمریکا که باب پل سازی دارای پیشینه ای دور و دراز می باشد در فصل نهم به بتن پیش تنیده در پل سازی پرداخته است که باب ادامه خواهد آمد. همچنین آیین نامه های باستانی و معروف دیگر از جمله رسم نامه انگلستان با نام BSI، رسم نامه اروپا حرف نام EUROCODE و آیین نامه آلمان (DIN) و … ایضاً فصول معینی که این بااهمیت آورده اند که از این بین ما دو رسم نامه پرکاربرد و قدیمی آشتو و BSI انگلستان را برای مقایسه و بررسی فنی انتخاب نموده ایم، که در فصول دهم و یازدهم متون ترجمه شده این دو رسم جریده با سیستم MKS در این مجمل آورده شده است که امید می رود مناسبت استفاده دانشجویان و اساتید گرانقدر رسم گیرد .

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.