گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

بررسی تاثیر اعمال هزینه اجتماعی آلاینده ها در شاخصهای اقتصادی نیروگاههای برق آبی


» :: بررسی تاثیر اعمال هزینه اجتماعی آلاینده ها در شاخصهای اقتصادی نیروگاههای صفت آبی

چکیده :

تعدد پروژه های مورد نیاز کشور در کلیه بخشها از یک سو و کمبود سرمایه از سوی دیگر سبب میشود تا ارزیابی اقتصادی طرحها به آغاز یکی از مهمترین معیارهای تصمیم گیری جهت برنامه ها مورد بحث گردد. اساس روشهای ارزیابی اقتصادی طرحها بر برآورد هزینه ها و فایده های طرح استوار می باشد . اهتمام برای برآورد دقیق تر هزینه ها و فایده های طرح می تواند در کیفیت ارزیابی اقتصادی تاثیر صفت فوق العاده ای داشته باشد . همانطور که عدم دقت در این زمینه می تواند سبب نتیجه گیریهای اشتباه گردد. پروژه های تولید انرژی بر قابی در دهه اخیر با استفاده از روش نیروگاه حرارتی جایگزین مورد ارزیابی اقتصادی رسم گرفته اند. باب این چار چوب کلیه هزینه های نیروگاه حرارتی جایگزین به سمت عنوان در آمدهای طرح منظور می گردد. ( شامل هزینه های سرمایه گذاری اولیه و بهره برداری و نگهداری ) اما تا سالهای اخیر هزینه های ناشی از آلودگی محیط جهت تولید انرژی این نیروگاه ها نادیده گرفته شده است این مقاله می کوشد حرف پایه آخرین اطلاعات ارائه شده در زمینه احتساب هزینه خارجی آلاینده نیروگاههای حرراتی حرف استفاده از" روش تبدیل تعدیل شده " روشی را جانب رسیده کردن هزینه های اجتماعی انواع آلاینده ها بر ارزیابی اقتصادی برنامه های برقابی عرضه دهد.       

 

 

 

1- مقدمه:

محدودیت سرمایه انگیزه می شود حرف ارزیابی اقتصادی پروژه ها و طرح های سرمایه گذاری به سمت عنوان یکی از مهمترین معیارهای تصمیم گیری جهت بهگزینی ابعاد و اولویت بندی پروژه ها مورد بحث گردد . تلاش برای برآورد دقیق هزینه ها و فایده های الگو می تواند در کیفیت ارزیابی اقتصادی و دقت شاخصه های اقتصادی بدست آمده تاثیر فوق العاده ای داشته باشد همانطور که عدم توجه پسندیده به این موضوع می تواند موجب نتیجه گیریهای نادرست گردد.

2-ارزیابی اقتصادی نیروگاههای برقابی :

روشی که به طور معمول برای ارزشگذاری فایده های پروژه های برقابی بکار افسرده می شود از دیدگاه ملی هزینه تولید انرژی و توان به وسیله نیروگاه حرارتی است که نیز تقاضا را به مشابه برآورد می سازد در این مقاله مقایسه اقتصادی از دیدگاه ملی چهره گرفته است.

حرف تدقیق به تفاوت توزیع هزینه های نیروگاههای برقابی و حرارتی در طول دوران و تفاوت کیفیت انرژی تولید شده از نظر فنی و زیست محیطی، ارزشگذاری ومقایسه این تاخت شکل متفاوت تولید انرژی الکتریکی بغرنج می گردد .

 ومعادل سازی (Equivalence  of  kind)استفاده از تکنیکهای صرفه‌جویی مهندسی و تلاش برای معادل سازی سنخ

 به ضمیر اول شخص جمع امکان می دهد که طرح های مناسبت بررسی در شرایط اقتصادی برابر (Equivalence of  time) دوران مقایسه شود .

عوامل گوناگونی می تواند نتایج مطالعات اقتصادی پروژه های برقابی را تحت تاثیر رسم دهند، عواملی نظیر نرخ تنزیل٬ نرخ ارز خارجی٬ هزینه های بنزین ٬ ارزش ذاتی ماء و هزینه های اجتماعی آلودگی هوا از مهمترین این عوامل هستند. توضیح مختصری در مورد هریک از این عوامل در این قسمت ضروری به سمت نظر می رسد.

نرخ تنزیل -  باب واقع نشانگر محدودیت سرمایه است به همین سبب یکی از پارامترهای اساسی محاسبه در ارزشیابی های اقتصادی می باشد . بطوریکه نوسان نرخ تنزیل می تواند شاخص های اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد و الگو را از محدوده توجیه اقتصادی برون نموده و یا ثانیه را داخل این محدوده نماید .

نرخ پول خارجی از آنجا که برخی از اقلام مورد استعمال در محاسبات اقتصادی برنامه های برقابی ( چه در بخش هزینه ها و چه در بخش فایده ها ) دارای مقادیر ارزی می باشد . لذا تغییرات نرخ ارز خارجی به اسکناس ملی میتواند در محاسبات اقتصادی برنامه های برقابی تاثیر داشته باشد.

 هزینه سوخت-  قیمت سوختهای فسیلی یکی از مهمترین اجزاء تشکیل دهنده هزینه های برخه برداری و نگهداری نیروگاههای حرارتی ( فایده طرحهای برقابی) می باشد . با تدقیق به مزیت نسبی گاز و ..... باب کشور ٬ ارزشگذاری راست قیمت بنزین از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید مناسبت توجه قرار گیرد.

بها ذاتی ماء آب مناسبت استفاده در برنامه های برقابی می تواند به سمت منظور دیگری از جمله آب کشاورزی یا تامین آب شهری بها ایجاد کند. این ارزش جدای از هزینه های اجرای پروژه است و باب واقع هزینه فرصت از ید رفته آب است که باید به این هزینه ها اضافه گردد. باب حال حاضر برنامه های برقابی مورد بررسی٬ دارای آن میزان اراضی مناسب برای آبیاری در پایین دست و حتی نیازهای شهری جهت بهره برداری نیستند که بتوانند با منظورهای تولید انرژی به سمت رقابت بپردازند. لیک گسترس نیازها و تغییر در الگوی بسط منطقه ای می تواند موجب افزایش ارزش ذاتی آب شود که می باید حتماً در محاسبات اقتصادی دخالت داده شود.

موردها بالا همگی از عوامل موثری هستند که تقریباً در ارزیابی اقتصادی به سمت ادا آمده جهت پروژه های برقابی مورد توجه رسم می گریند. اما آنچه که تاکنون در ارزیابی اقتصادی پروژه های برقابی کمتر مورد تدقیق قرار گرفته است هزینه های اجتماعی، آلودگی می باشد . این مقاله سعی بر آن دارد با ارائه روشی جهت ارزیابی اقتصادی پروژه های برقابی حرف احتساب هزینه های اجتماعی آلودگی٬گامی در جهت ارزیابی های اقتصادی دقیق تر پروژه های برقابی حرف دارد

3- بخش انرژی و اثرات زیست محیطی

حرف تدقیق به وسعت فعالیتهای بخش انرژی، مسائل زیست محیطی مرتبط با آن نیز دارای ابعاد بسیط ای می باشد که از آن تمام میتوان به آلودگی هوا ٬آب و خاک باب سطح محلی و بخش ای و به مسائلی  نظیر تغییرات اقلیمی و بارانهای اسیدی باب سطح بین المللی اشاره نمود. در این میان آلودگی هوا و اثرات زیست محیطی منتج از آن دارای اهمیت خاصی بوده و بیشترین مسائل زیست محیطی بخش انرژی پیوسته با این آلودگی می باشد  

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.