چکیده:
توجه فزاینده سازمانها و دولتها به تجارت الکترونیک، ناشی از ابهت و میزان تاثیر برازنده انتظاری است که هم بر محیط عمومی همه سازمانها (به طورعام) و بازهم بر فعالیتهای جوراجور سازمانها (به طور خاص) می گذارد. در کشورهای پیشرفته و تازه صنعتی شده جهان، استفاده از تجارت الکترونیک به لحاظ مزایای آن روز به نهار گسترش باده یابد، اما کشورهای درحال توسعه را با مشکلات مختلفی مواجه می سازد. بازرگانی الکترونیک، تغییراتی اساسی در معاملات تجاری، قوانین و مقررات بازار، اسم رقابتی بازار و... پدید آورده است. فنآوری دادهها زمانی اسم مشکلات خواهد بود که در خدمت توسعه و پرورش انسانها رسم گرفته و قابلیتهای انسانی باهم تلفیق و به سمت توسعه و بهرهوری منجر گردد . مدیران بزرگ سازمان تأثیر قابل توجهی را که فناوری اطلاعات میتواند روی موفقیت سازمان داشته باشد، درک کردهاند {1و2و3}
آغاز :
رشد سریع فناوری دادهها و انبساط حوزه های اثرگذاری آن در قید شئونات تعیش انسان، فضای ابهام آمیزی را پیش روی متفکران علوم انسانی قرار داده است. سرعت تحولات به سمت گونه ایا بوده است که متفکران غربی نیز متحیرانه به آن باده نگرند و سعی در برآورد و دیدبانی حدود اثرگذاری آن دارند. تاثیرات این فناوری در حوزه بازرگانی و اقتصاد، شکوفایی و رونق غیرقابل وصفی به تعاملات شرکتها و معاملات مالی جهانی بخشیده است. فناوری اطلاعات، آیین کارکرد افراد، سازمانها و دولتها را دگرگون کرده و امور اقتصادی و اجتماعی را تغییر داده است. در بعد اقتصادی «اهمیت احراز سریع به اطلاعات صحیح» کلید پیروزی در عرصه رقابت جهانی محسوب می شود. فناوری دادهها به سمت عنوان ابزاری برای ایجاد ارزش درفعالیتهای تجاری نقشهای مهمی به عهده گرفته است{1و2و3}. سازمانها احتیاج دارند که به سمت سمت فرایندگرایی حرکت کنند و آنچه که به سازمانها باب این راه کمک کرده، آنها را تایید میکند فناوری اطلاعات است{2}. به گفته «بارلی»، « موفقیت باب آتی - به احتمال زیاد - خویش به سمت استفاده از دانش فنی و علمی ، مدیریت اطلاعات و فراهم کردن خدمات بهتر است . آینده ، بیشتر استقراض گیر مغز است حرف ماهیچه. {3}