گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

دستورالعمل دفع زائدات شیمیایی خطرناک مایع (مطالعه موردی برکه‌های تبخیری)


» :: دستورالعمل دفع زائدات شیمیایی خطرناک مایع (مطالعه موردی برکه‌های تبخیری)

چکیده

اخراج مواد زائد خطرناک مایع یکی از مباحث جدی و عمدة اندیشه و تکنولوژی محیط زیست می‌باشد. و این دفع می‌بایست حرف شالودة قوانین و راهکارهای مهندسی و استانداردهای دقیق و روشن مبتنی باشد. از این رو پیش از دفع این مواد بررسی چهره شمای مختلف دفع با توجه به شرایط محلی و موقعیتهای مکانی و اقلیمی و شرایط اقتصادی برای انتخاب یک روش مناسب و بهینه جهت اخراج حائز اهمیت می‌باشد.

باب این تحقیق پس از شناسایی و طبقه‌بندی پسابهای خطرناک مایع اثراث زیست محیطی آنها و همچنین قوانین و استانداردهای بین‌المللی به سمت کوه طور اجمالی بررسی شد. و پس روشهای جوراجور دفع پسابهای خطرناک مایع تشریح گر دید و از میان روشهای مختلف دفع این موارد، لاگونهای تبخیری به عنوان یکی از راهکارهای مهندسی و فنی اخراج این مواد با توجه به شرایط آب و هوایی و اقتصادی ایران مناسبت بررسی‌های فنی و اقتصادی قرار گرفت و در اختتام سیستم تبخیری فوق با توجه به احصا باران و تبخیر شهر اصفهان و فاضلاب فرض شدة ورودی 14300 متر مکعب در سال، طی دورة 10 ساله طراحی و مدل‌سازی کامپیوتری گشت و نتایج بدست آمده از مدل کامپیوتری حوضچة تبخیری با ابعاد 60×120 واحد طول و عمق 5/2 متر با شیب 2 به 1 بود که لاگون الگو شده پشت از چک شدن حداکثر عمق فاضلاب در طول بهره‌برداری 10 ساله برابر 81/1 متر حیات که این رقم بیانگر  طراحی درخور و بهینه حوضچه حرف توجه به شرائط جوی و داده‌های مفرض می‌باشد و باب آخر سه سیستم لایه‌بندی جهت نفوذ ناپذیر ساختن حوضچه‌ها معرفی گردید که حرف توجه به سمت برآورد هزینه و نوع زائدات خطرناک اخراج شده در حوضها بهترین گرینه جهت دفع سپابهای بسیار خطرناک صنایع سیستم لایه بیندی ژئوسنتتیکی دوست با بتن مسلح پیشنهاد تفرج که هزینه برپایی و تهیة و آزمایشان هر متر مربع آن با توجه به فهرست‌های انبیه سازمان مدیریت و برنامه‌ریز کشور در واحد زمان ( 1383 و مذاکرات حرف شرکتهای سازند، 142950 ریال برآورد شد. 

مقدمه

تولید پسماند، پیامد ناگزیر و چهره مشترک تمامی فرآیندهای تولید، توزیع و مصرف مداد و انرژی در جوامع کنونی است. بخشی از این پسماندها به سمت دلیل آثار و جزیه حاد و یا مزمنی که بر سلامت آدم و کیفیت محیط زیست حرف جای می نهند، تحت عنوان پسماندهای زیانبار، پسماندهلای خطرناک یا پسماندهای ویژه تعریف و دسته‌بندی شده‌اند. بزرگترین بخش از اینگونه پسماندها از تولید و مصرف میلیونها ماده شیمیایی سرچشمه می‌گیرند که در قرن اسم به سمت جوامع و طبیعت معرفی شده‌اند و مکانیزم دفاعی طبیعی برای مقابله با آنها وجود ندارد.

باب سال 1983 حداقل  365 میلیون تن پسماند خطرناک در کشور امریکا تولید شده‌است. که صفت با 3/4 کیلوگرم به سمت ازاء هر نفر در روز می‌باشد.

[salcedo, R.N, 1989]

تا پنجاه شاه پیش از این، توجهی به سمت مسأله پساندهای خطرناک نمی‌شد. وقوع برخی  حوادث در کشورهای صنعتی سبب شد که افکار عمومی نسبت به این مساله حساسیت نشان دهد و این حساسیت سبب وضع قوانین و مقرارت پیچیده و بغرنج برای مدیریت جامعه فرآیندهای تولید، نگهداری، حمل و دفع این مواد شده است.

از جمله این حوادث می‌توان به سمت اتفاق لاو کانال در امریکا و سوسو در ایتالیا اشاره کرد که هر دو منجر به سمت آلودگی شدید محیط و مرگ انسانها شدند.

حل و فصل مشکلات ناشی از تولید پسماندهای خطرناک بسیار پرهزینه است. میزان هزینه‌هایی که باب عرصه مدیریت پسماندهای خطرناک باب کشورهای توسعه‌یافته به مصرف می‌رسید بین 1 حرف 10 دلار به ازاء تمام نفر در سال متغییر می‌باشد.

[ Yakwitz, Harvy, 1988]

در کشورهای باب حال توسعه، مصرف بی‌رویه ماده‌ها شیمیایی از قبیل سموم کشاورزی سوختها و ماده‌ها نفتی، کودها و داروها و سایر مواد (که گاه حرف سوبسیدهای دولتی ارائه می‌شوند)، فقدان مقرارت و آگاهی و حساسیت عمومی و فقدان دانش و استادی در نهادهای دولتی سبب پدید آمدن ناهنجاریهای فراوان در مدیریت پسماندهای خطرناک شده است. ریخت و پاش مواد شیمیایی خطرناک و اخراج بیجا این مواد همراه با زباله‌های شهری و فاضلابها در کشور ما امری است کاملاً مشهود، روزانه و فراگیر. در عین حال، بخشی برازنده توجهی از مشکلات مربوط به پسماندهای شیمیایی از کشورهای پیشرفته به کشورهای باب حال توسعه منتقل می‌شود به سمت عنوان مانند علیرغم منع شدید مصرف بی‌فنیلهای پلی کلره در کشورهای پیشرفته، هنوز هم این مواد به کشور ضمیر اول شخص جمع وارد می شود و باب صنعت تولید و انتقال نیروی برق به مصرف می‌رسد. از این رو راهکار و روش دفع این پسماندها به دلیل خطرناک بودنشان حائز اهمیت می‌باشد لذا هر کدام از راهکارهای اخراج پسماندهای خطرناک می‌بایست قید مراحل اخراج این مواد را در برگیرد و در این میان اخراج به روش لاگونهای تبخیری به عنوان یکی از روشهای دفع در مناطق گرمسیر؛ به دلیل توجیه اقتصادی و آسانی عملیات ساخت و سادگی دفع از اهمیت ویژه برخوردار است. از این چهره در این تحقیق پس از تکرار اجمالی بر روشهای جوراجور دفع ماده‌ها زائد خطرناک، روش لاگونهای تبخیری به عنوان یکی از روشهای دفع پسابهای خطرناک با تدقیق به سمت شرایط اقلیمی، جغرافیایی و اقتصادی ایران مورد بررسی فنی و اقتصادی رسم گرفته شده است.  


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.