گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

سرمازدگی


» :: سرمازدگی

پیش گفتار

سرمازدگی یکی از پدیده های جوی است که علی رغم پیش بینی بودن، باب ردیف حوادث غیر محتمل تعریف می شود.

افت شدید و ناگهانی حرارت بویژه در اوایل فصل بهار، برد و یخ زدگی محصولات کشاورزی را به دنبال دارد. حادثه ای که متأسفانه در اکثر سال ها باعث ابراز آسیب های سنگین به محصولات زراعی و باغی کشور می گردد. این خسارت ها در مناطق حاشیه کویر دارای فراوانی و تشدد بیشتر می باشد. سرمازدگی اضافه بر ایجاد ضرر و زیان اقتصادی به بخش کشاورزی و منابع طبیعی، موجب بسط استیصال در سطح خانوارهای روستایی می گردد.

این در حالی است که اضافه حرف وجود دانش بومی و شیوه های سنتی برای کاهش آثار سوء سرمازدگی و یخبندان، دستاوردهای علمی و تحقیقاتی پژوهشگران داخلی و خارجی نیز بالا روی ماست و می توان با شناسایی، بومی سازی و فرهنگ سازی، شیوه های اثربخش و عملی را باب مناطق حادثه خیز ترویج و مانع از بروز آسیب های سنگین و تاوان نا پذیر سرمازدگی گردید.

آغاز

رشد و عملکرد گیاهان زراعی، تابعی از کلیه ی عوامل محیطی و آثار متقابل آنهاست. این عوامل شامل عوامل آب و هوایی، رطوبت خاک، مواد غذایی و گازها می باشند که اسم به سمت مقدار آنها باب محیط، رویش و نمو گیاه را افزایش یا کاهش می دهند.

از میان این عوامل از عرض جغرافیایی، ارتفاع از سطح دریا، دوری و تردیکی به سمت دریا و شیب به سمت عنوان مهمترین فاکتورهای اقلیمی و از بارندگی، تابش خورشیدی (شامل طول دوره روشنایی)، دمای هوا، رطوبت هوا، رطوبت خاک، دمای خاک و هوا می توان به آغاز مهمترین متغیرهای آتمسفر شناسی که بیشترین تأثیر را بر کشاورزی دارند نام برد.