تحقیقات بازاریابی نخستین گام در راه شناختن خریداران است و باب پاداش زیربنای مدیریت سازمانهایی است که برنامه کار خویش را حرف توجه به نیازها و خواستههای مشتریان تنظیم میکند.
از تحقیقات بازاریابی باب بازشناخت سیاستهای بازاریابی استفاده میشود و به این انتظام از عوامل قابل کنترل و خارج از کنترل بازار به سمت بهترین صورت استفاده میشود.
تلاش های متعددی برای تشریح تحقیقات بازاریابی چهره گرفته و بعضی از آنها سبب شده است تا “تحقیقات بازار” به جای “تحقیقات بازاریابی” استعمال شود و همه جنبه های آن را تنپوش دهد. با این وجود یک تفاوت بنیادی آشکار دامنه پرکاری هایی که این دو کلمه را پوشش می دهند، وجود دارد. مسوولیت تحقیقات بازار انبوه گسترده است، درحالی که تحقیقات بازاریابی به یافتن اطلاعات باب مناسبت بازار یک محصول خاص بسته می شود. امروزه بازاریابی به عنوان یک وظیفه خاص مدیریتی است که کلیه پرکاری های پیوسته با توسعه، تولید و توزیع محصولات به بازارهای خاص، یعنی جایی که باید تراضی مصرف کنندگان آنها تامین شود را در بر می گیرد. بنابراین تحقیقات بازاریابی ،توسعه محصول، آگاهی بازار، روش های درخور فروش، توزیع، تبلیغ و تسهیلات خدمات/فروش را در بر می گیرد و در واقع، همه جنبه های پرکاری های احراز و کار از “مرحله ایده” تا “رضایت مشتری” را تنپوش می دهد.