گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

استخر شنای المپیک 2008 چین


» :: استخر شنای المپیک 2008 چین

نمای کلی مرکز شنا و بازیهای آبی المپیک 2008 پکن

ده های پایانی قرن بیستم و چند سالی که را که از قرن بیست و یک می گذرد به سمت جرئت می استطاعت دوره تحول اساسی در اندیشه های بشر و تغییر دیدگاه او نسبت به جهان پیرامون خویش تلقی کرد. ار «اخلاق» و شرعیات اخلاقی را، که زاییده وجدان بشر و تغییر ناپذیر هستند، از این امر مستثنی کنیم، در نحوه تماشا سایر علوم و نیز دنیای هنر به مسائل و موضوعات، تغییرات اصلی ای به اتفاق پیوسته است. از دیدگاه آدم امروزی، جهان حاضر یک جهان ارگانیک است که در ثانیه فضا، زمان و اجسام به صورت متحول، سیال، درگیر با یکدیگرند و اتباط غیرخطی دارند. دانشمندان و صاحبان اندیشه برای تبیین آفاق امروز دیگر صرفاً به حقایق کلاسیک و قطعیت جهان بینی ریاضی گونه تکیه

نمی کنند، بلکه مباحثی همچون عدم قطعیت، آشفتگی، هندسه های نااقلیدس و فراکتالی، نظریه پیچیده و فیزیک غیرخطی، جهانی دیگرسان از پیش را در برابر انسان پست مدرن قرار داده است. با وسیع خیس شدن قلمرو علوم، حرف تعداد مجهولات و سؤالات نیز افزوده می شود و انسان برای رازگشایی مجهولات تازه، می بایست تلاش بیشتری کند.

بشر می تواند پاسخ بسیاری از پرسش های خود را از جاده آزمایش، تحقیق و آفریدن فرضیات تازه بیابد. اما شاید بتوان خود «طبیعت» را بهترین پاسخگوی سؤالات بشر دانست. طبیعت، همه پاسخ ها را دارد و این انسان ها هستند که به تدریج می آموزند چگونه بپرسند.

این امر، در طراحی و ساخت فضاها و بناهای شهری و باب علم مهندسی عامل نیز صادق است. طبیعت، درس های طراحی بسیار بااهمیت و ارزشمندی به ضمیر اول شخص جمع می دهد. از جمله اصول اساسی این طراحی آن است که ار مقصود طراحی به سمت درستی و شایستگی برآورده شود، نظم و ترتیب حاصل، زیبایی تلقی می شود.
 انرژی و مسائل زیست محیطی

مراکز شنا و بازی های آبی معمولاً به مقدار زیادی انرژی گرمایی نیاز دارند. همان گونه که گفته شد، با استعمال از پوشش مخصوص باب بام و دیواره های پروژه، مقدار زیادی از احتیاجات گرمایی و نیز نور داخل ساختمان با نور خورشید تأمین می شود. علاوه بر آن، سیستم های گوناگون بازیافت انرژی در اقبال های مختلف پروژه پیش بینی شده اند تا مصرف انرژی را به کمینه برسانند که از تمام می توان به موارد زیر استعاره کرد:

        ·سیستم بازیافت انرژی گرمایی از دریچه های خروج هوای حار از بنا برای گرم کردن هوای سرد ورودی به سمت آلت های هواساز.

        ·سیستم بازیافت انرژی گرمایی از چیلرها برای گرم کردن ماء آبگیر و فضای داخل آنو

        ·سیستم بازیافت تاب از آلت های یخ ساز (تولید کننده یخ برای سالن های اسکیت روی یخ و…) برای گرم کردن آب استخر و نیز محیط داخلی ساختمان.

در کنار این موارد، استفاده از اصل «جابجایی هوای حار و سرد» در سالن های بزرگ کنار استخر انگیزه صرفه جویی قابل ملاحظه ای باب مصرف انرژی شده است.

اضافه بر مسئله انرژی، بامسئله مهم دیگر در برنامه یعنی آب نیز به صورت اصولی و پایدار برخورد شده است.

در پکن بارش اندک و پراکنده است و بنابراین پروژه به گونه ای طراحی شده است که تا کرانه امکان از نظر تأمین آب به خود متکی باشد.

معمولاً در استخرهای شنا، مقدار زیادی آب برای معکوس شویی سیستم های فیلترینگ ماء مصرف می شود که در اغلب موارد به شبکه فاضلاب می ریزد. در مرکز شنای المپیک پکن، آب مصرف شده در عملیات معکوس شویی به سیستم فیلترینگ دو مرحله‌ای هدایت می شود. پس از بار دوم فیلترشدن، آب مدتی در حوضچه های مخصوص به سمت حالت ساکن باقی می ماند تا کلیه ذرات احتمالی در آن بن نشین شوند و سپس دوباره به استخر اصلی رسیده می شود. این عمل باعث بهره جویی برازنده ملاحظه در میزان ماء مصرفی برنامه می شود. آب مصرف شده در قسمت های دیگر بنا ماند محل دوشین ها و شستن دست ها نیز تجمع آوری شده و به عنوان «آب خاکستری» برای مصارفی مانند سیستم شتسشوی سرویس های بهداشتی، آب نماها و نیز آبیاری به کار برده می شود.

علاوه بر اینها باب صورت بارش باران، آب بران سرازیر شده از بام وسیع برنامه جمع آوری و در مخازن بزرگ زیرزمینی ذخیره می شود تا استفاده شود.

بدین ترتیب، می توان گفت که مکعب آبی یک پروژه دارای معماری پایدار و دوستار طبیعت است و به خوبی خویش را حرف شرایط بومی منطقه و نیز وضعیت بین المللی انرژی و هزینه های آن وفق داده است.

آتش سوزی و نحوه تماس با آن

یکی از مهمترین و تعیین کننده ترین عوامل در طراحی پروژه مکعب آبی، مسئله آتش و روال تماس با آتش سوزی های احتمالی بود، بی شک شکل نهایی برنامه و نمای فعلی آن مرهون زحمات گروه مهندسی آتش سوزی و اطفای رحیق باب شرکت آروپ است. در واقع، از نیز زمانی که طرح بران انتخاب شد، آشکار حیات که معیارها و ضوابط آیین نامه های آتش چین را بر نمی آورد. با کار منسجم و علمی تیم مهندسی آتش سوزی آروپ کارفرما نسبت به ایمنی پروژه متقاعد شد. در حقیقت، تیم مهندسی آروپ با استفاده از داده های تحقیقات،ی تحلیل های پیچیده و ارائه گزارش های مشروح توانست به سمت کارفرما بقبولاند که به رغم زوال رعایت ضوابط آیین جریده های آتش در چین، ایمنی افراد در اثنا آتش سوزی تا حد زیادی تأمین شده است.

گفتنی است با مسئله آذر سوزی در بنا ها به سمت دو نحو می توان برخورد کرد. یکی رعایت ضوابط آیین نامه ای مرتبط به آتش سوزی باب کشورهای مختلف است. معمولاً ضوابط آیین نامه ای برای ساختمان های معمولی، که به صورت روزانه با آنها سر و کار داریم، نوشته می شوند و در ابداع گرانه بحث و بررسی می شوند. باب روش دوم، که طراحی بر اساس عملکردنام دارد، برای یک ساختمان خاص ضوابطی که نیازهایآن ساختمان را تأمین می کند به سمت روش های تحلیلی و دقیق تعیین می شوند، به نحوی که کاملاً با خصوصیات و وضع حاضر آن بنا سازگار باشند. این روش تساهل بیشتری دارد و معمولاً طراحی بر این اصل به صرفه تر است و باعث می شود نیازهای اختصاصی کارفرما در پروژه برآورده شوند. با استفاده از همین آیین طراحان آروپ توانستند بری برخورد با ضوابط محدود کننده آیین نامه ای چین، شکل معماری مورد نظر خود را ایجاد کنند و به سمت تأیید کارفرما برسانند.

سروکار مکعب آبی با ساختمان های جار

همان سنخ که گفته شد پروژه مکعب آبی محل برگزاری مسابقات شنا و سایر بازی های آبی باب المپیک سال2008 پکن است. این بنا درکنار استادیوم اصلی بازی ها به سمت نام «آشیانه پرنده» اثر هرتزوگ و دمرون بناگر خواهد شد. یکی از نکاتی که در طراحی معماری آن مورد توجه قرار گرفته، ایجاد سازگار و اعتدال بین مکعب آبی و استادیوم اصلی به نحوی بوده که این دو ساختمان با شکل های کاملاً متفاوت، متقابلاً یکدیگر را تعریف و تقویت کنند. اضافه بر این، سعی شده مکعب آبی به نمای ظاهری ساده خود حرف بنا اصلی (آشیانه پرنده) برتری نیابد و ثانیه را تضعیف نکند.

در فرهنگ چینی، یک اندیشه رایج وجود دارد:

اسمان خاک و زمین مربع شکل است. این ایده باب بسیاری از الگو های معماری و طراحی شهری چین به کار گرفته شده است. در عمل، رسم گرفتن مکعب آبی (با شکل مکعبی) و آشیانه پرنده (با شکل مدور) در کنار هم، تعامل بین زمین و آسمان، آب و آتش، انجذاب و تابش، یا طبق فلسفه چینی، Yin,Yang را به سمت خوبی باب معرض نمایش می‌گذارد.

بنابراین، سعی شده با استفاده از «آب» و ایجاد جلوه های گوناگون به سمت کمک آن مکعب آبی تا حد امکان آرامش دهنده و موزون به تماشا برسد. این کار حرف استفاده از حوضچه های ماء همراه با فضای سبز، فواره ها و مسجمه های داخل آنها انجام شده است.

مکعب آبی هم مثل شهرهای باستانی چین از تمام شهر ممنوعه، که در آنها آبادی به وسیله رودخانه محافظت می شد، به کمک یک خندق پر از آب، که در پیرامون ثانیه کنده شده از زمین های جار خود جدا می شود. چند پل که روی این خندق ایجاد شده اند، عزب راه ارتباطی به ساختمان هستند. باب بالای خندق دیواره ای از ماء باب پیرامون ساختمان ایجاد شده که در ورودی ساختمان به ارتفاع خود ساخختمان است (در حدود31 متر) و در پشت ان یک پانل شیشه ای نصب شده است، در نتیجه نور خورشید به شکل بسیار جالبی از اندر آب فیلتر و به محوطه سراسری اصلی رسیده می شود.

بدین ترتیب، افراد در اثنا ورود به بنا عاطفه می کنند وارد فضایی با دیواره‌هایی از آب می شوند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.