گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

پاورپوینت-ارتباطات سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید-powerpoin-ppt


» :: پاورپوینت-ارتباطات سازمانی باب مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید-powerpoin-ppt

 

تحقیقات نوین مدیریتی نشان می‌دهد که ارتباطات ضعیف درون سازمانی یکی از بزرگترین عوامل ایجاد هزینه به شمار می‌آید که درصد قابل توجهی از آن به سمت صورت هزینه‌های غیرمستقیم و باطن است.  
باب ارتباطات چند وجهی است و در ابعاد مختلف سازمان قابل بررسی می‌باشد که اغلب در محدوده وظایف واحد منابع انسانی یا روابط عمومی قرار می‌گیرد. در یک نظرسنجی انجام گرفته در ایالات متحده آمریکا در حدود 95% مدیران، مهمترین عامل اثربخش در زمینه منابع انسانی را باب ارتباط و به طور خاص ارتباطات داخلی بیان کردند و مدیریت موثر آن را از موارد کلیدی در ارتقای توان رقابتی سازمان‌ها دانستند.
اهمیت ارتباطات سازمانی اغلب در امر تصمیم‌گیری مناسب و به سمت موقع مورد توجه قرار می‌گیرد در سازمان‌های بزرگ که استفاده از رویکرد تصمیم گیری مستقیم و فرد به فرد میسر نیست استفاده از سیستم ارتباطی مناسب به گونه‌ای که از اطلاعات تمامی دست اندرکاران به صورت مناسب و در زمان موردنیاز استفاده شود از اهمیت شایانی برخوردار است.
باب ارتباطات از سویی دیگر ابزار اجرای راهبردها و رویکردهای اساسی سازمان می‌باشد. تبیین دیده انداز اداره برای کارکنان، تعیین اولویت‌های سازمانی و انگیزه بخشی به آنان پیش نیاز اجرای اثربخش راهبردها و برنامه های سازمان می‌باشد که هیچ یک از آنها بدون طراحی سازوکار ارتباطی مناسب بین سازمان و کارکنان به عنوان اصلی ترین سرمایه های سازمان، امکان ظهور نمی‌یابند و این مسئله نقش ارتباط را به عنوان یک جزء ضروری در آمیزه کسب و کار (Business Mix) پررنگ می‌سازد.
ایجاد تغییرات درخور باب سازمان به گونه ای که بقای سازمان را در عرصه پرچالش رقابت کنونی که شرایط آن هرلحظه دشوارتر از شرایط پیشین آن می‌گردد، تضمین نماید از جمله تواناییهای اصلی موردنیاز رهبران سازمانهای امروزی به شمار می‌آید. بدیهی است که استواری این تغییرات بری بسترسازی مناسب نزد کارکنان و ایجاد تعهد در آنها به منظور جلب بیشتر همکاری آنان در جهت پیاده سازی مناسب این تغییرات امکان پذیر نمی‌باشد و در این زمینه نیز سیستم ارتباطی مناسب بین سازمان و کارکنان نقش تعیین کننده دارد به بیانی دیگر مقوله ارتباط از جمله عوامل تعیین کننده و اساسی در مدیریت تغییر می‌باشد.
طبق یافته‌های روانشناسی نزدیک به 60 درصد اوقات روزانه افراد صرف ارتباطات انسانی می‌شود و بر همین مبنا چرخه از خرد نخواهد بود که ادعا شود در سازمان ها به عنوان مجموعه‌ و گروهی از انسان‌ها ارتباطات می‌بایستی به عنوان عاملی مهم و تعیین‌کننده مورد بررسی قرار گیرد.
بستگی به زبان ساده" فرایند ارسال و دریافت پیام "تعریف می‌شود. ارتباط زمانی اثربخش است که عکس‌العمل مطلوبی را که مدنظر فرستنده پیام است، در گیرنده ایجاد کند. بدیهی است که باید ارتباط را باب چارچوب یک سیستم دوسویه تبدیل اطلاعات مورد بحث و تدقیق قرار داد.
یک ارتباط مؤثر دارای ویژگی هایی از قبیل: کامل بودن، به پیمانه بودن، تدقیق و برآوردن نیاز ارتباطی، استحکام داشتن، روشنی و شفافیت و صحیح بودن می‌باشد که همگی آنها باید در طراحی سیستم ارتباطی کارآمد مدنظر قرار گیرند.
نتیجه ارتباط، تأثیرگذاری و ایجاد تغییر پسندیده رفتاری یا نگرشی درگیرنده است. تاثیرگذاری به سمت مدیریت احتیاج دارد. به عبارتی تأثیر در دیگران به هر منظوری که انجام شود باید مانند هر برنامه مدیریتی دیگر با برنامه‌ریزی و تفکر همراه گردد و قصد و اهداف آن مشعشع و به خوبی درک شده باشد.

 

  • مدل تعالی EFQM و ارتباطات درون سازمانی
  • اهداف اجرای برنامه
    • آشنایی شرکت با مفاهیم و اصول ارتباطات درون سازمانی و جایگاه آن باب سازمان‌های متعالی
    • شناسایی و بررسی فعالیت های اجرا شده باب زمینه ارتباطات درون سازمانی
    • تعیین راهبردها و رویکردهای ارتباطی مناسب به سمت منظور تحقق ماموریت و چشم انداز اداره
    • ایجاد زمینه و بستر مناسب برای به اشتراک گذاری تجربیات مابین کارکنان و اداره

تأثیر سیستم های اتوماسیون بر ارتباطات سازمانی

آغاز
امروزه محیط‌های کسب و کاری با چالش‌های گوناگونی از قبیل گسترده صیرورت تعاملات درونی و بیرونی سازمان، با نیاز به سمت ارتباط بیشتر واحدهای سازمانی و ضرورت نظارت مستمر بر پیشرفت کارها و ... مواجهند. مدیران سازمان‌ها نیاز دارند که حرف سرعت و دقت بیشتری روند انجام امور را بازرسی و پیگیری نمایند. تعاملات روزانه سازمان و حجم تبادل اطلاعات در دوره‌های کاری فشرده به اندازه‌ای افزایش پیدا می‌کند، که اجرا و پیگیری آنها به صورت دستی و سنتی عملا خارج از توان نیروی انسانی بوده و ممکن است با مشکلات زیادی همراه شود.
باب سال‌های اخیر، پیشرفت فناوری داده‌ها و شاخه‌های وابسته به آن، راه حل‌های مختلفی را فراروی محیط‌های کسب و کاری قرار داده است. در این میان، سیستم‌های اطلاعات از مهم‌ترین و کاراترین راه حل‌ها برای تسهیل، کنترل و نظارت بر گردش داده‌ها باب سازمان‌ها است. سیستم‌های اطلاعاتی، برنامه‌های رقیق افزاری هستند که با استفاده از رایانه و بانک‌های اطلاعات (DATA BASE) ، کار جمع‌آوری، ذخیره، بازیابی و کنترل اطلاعات را باب سازمان‌ها تسهیل می‌نمایند.
شاخه‌ای از سیستم‌های اطلاعاتی حرف آغاز سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت، به مدیران و کارکنان در زمینه کنترل گردش اطلاعات در سازمان کمک می‌کند. یکی از پرکاربردترین انواع سیستم‌های اطلاعاتی که مدیران را باب بازدید گردش اطلاعات در سازمان یاری می‌دهد، سیستم اتوماسیون اداری (OFFICE AUTOMATIONS SYSTEM)است. در این سیستم، عموما پرسه مکاتبات اداری در سازمان مورد تدقیق قرار می‌گیرد. ولی طبق‌معمول دارای ابزارهای ارتباطی متعددی همچون ارسال و دریافت نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، ارسال و دریافت پیام‌های شخصی و فوری، ایفاد و دریافت نامه‌های الکترونیکی داخلی و ... است.

 

سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت
بکارگیری سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه در فرایندهای مدیریت، موجب تحولات بزرگی در این حوزه شده است. این سیستم‌ها حرف توجه به سمت سرعت پردازش بالا و قابلیت ذخیره حجم عظیمی از داده‌ها و اطلاعات، امکان پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات را به وجود آورده‌اند، خصوصا زمانی که تحلیل حجم بزرگی از داده‌های عددی مد نظر باشد. این جرم از اطلاعات و داده‌ها، علیرغم بزرگی، از تماشا فیزیکی حجم بسیار کمی را در مقایسه با روش‌های سنتی اشغال می‌کنند و دسترسی به آنها نیز سریع تر است.  
از طرفی ارتباطات اندر و برون سازمانی را سریع تر، دقیق تر و ارزان خیس نموده‌اند؛ و مفهوم «ارتباطات در هر کجا و هر زمان» را عینیت بخشیده‌اند. به سمت همین دلیل ارتباط اعضای یک گروه را ارتقاء بخشیده و در واقع اجرا کار گروهی را در سازمان‌ها تسهیل نموده‌اند.  
این سیستم‌ها، سطوح مختلفی از کار و تصمیم گیری را در برمی‌گیرند. چهار سطح معمول از اینگونه سیستم‌ها که معمولا در سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از :
_ سیستم‌های اطلاعاتی جانب پشتیبانی از عملیات (مخصوص کارهای روزمره)
_ سیستم‌های اتوماسیون اداری و سیستم‌های اطلاعاتی مخصوص دانش‌کاران
_ سیستم‌های اطلاعات برای مدیران و سیستم‌های گزارش‌دهی به سمت مدیریت
_ سیستم‌های اطلاعات برای مدیران بزرگ (سیستم‌های پشتیبانی از تصمیم‌گیری و سیستم‌های خبره).
امروزه انواع مختلفی از سیستم‌های اطلاعاتی مدیریتی در سازمان‌ها جانب اهداف گوناگونی از قبیل: تسهیل ارتباطات، آسان‌سازی گردش مکاتبات اداری، امکان گزارش‌گیریهای مستمر، طراحی و تولید کالاها با استفاده از رقیق افزارهای رایانه‌ای، تصمیم‌گیریهای دوره‌ای یا کلان و ... مورد استعمال قرار می‌گیرند. به تماشا می‌رسد یکی از سیستم‌های اطلاعاتی که جایگاه مناسبی باب سازمان‌های ایرانی پیدا کرده است و به طور روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم اتوماسیون اداری باشد.

 

اتوماسیون اداری
اتوماسیون اداری حاوی تمام سیستم‌های الکترونیکی است که انواع ارتباطات داخلی و خارجی سازمان را برقرار کرده یا تسهیل می‌کند.  
حجم بزرگی از امور روزمره سازمان‌ها، امور دفتری هستند. می‌توان حرف امور دفتری از جمله کارهایی در سازمان است که تمامی کارکنان و سطوح مختلف مدیران (اجرایی، عملیاتی، میانی، ارشد) حرف آن سروکار دارند. از این میان، کارکنانی که مسئولیتهایی از قبیل انتشار یا ذخیره (بایگانی) اطلاعات و کار حرف واژه‌پردازها را بر عهده دارند (داده کاران)، کاربران اصلی و دائمی سیستم‌های اتوماسیون اداری و سایر سیستم‌های ارتباطی (نظیر سیستم‌های مدیریت اسناد) هستند.  
اتوماسیون اداری به افزایش بهره وری سازمان در حوزه امور دفتری کمک شایانی کرده است. امور دفتری در گذشته معمولا مناسبت بی اعتنایی در سازمانها قرار می‌گرفت. علیرغم اینکه سهم بزرگی از نیرو و انرژی را به خود اختصاص می‌داد، ولی هیچ گاه مورد یک بازبینی اصولی باب جانب بهبود و افزایش بهره‌وری قرار نگرفته بود.
در اواخر دهه 1980، نتایج یک بررسی در یک دوران 10 ساله بر روی بهره‌وری سازمان‌ها در ابعاد جوراجور نشان داد که علیرغم رشد 90 درصدی بهره‌وری در حوزه صنعت، بهره‌وری در بخش امور دفتری، تنها 4 درصد رشد داشته است. این در حالی بود که باب همین دوره، هزینه‌های امور دفتری از حدود 30-20 درصد به رقمی حدود 40-30 درصد از کل هزینه‌های سازمان افزایش یافته بود.
نتایج این تحقیق و تحقیقات مشابه نشان انصاف که در حالی که افزایش بهره‌وری در حوزه‌های مختلف سازمانی به سمت طور روز افزون مورد توجه قرار گرفته و ارتقا یافته است، لکن بهره‌وری در حوزه امور دفتری مورد بی‌توجهی واقع شده است. از این زمان بود که ارائه سیستم‌های اطلاعاتی تسهیل کننده امور دفتری و ارتباطات روزمره، مناسبت تدقیق قرار گرفت.

 

مزایا و کاربردهای اتوماسیون اداری
اتوماسیون اداری تأثیر بسیاری حرف امور سازمان‌ها گذاشته است. برخی مزایای اتوماسیون اداری را می‌توان چنین برشمرد:
_ کنترل بهتر بر کار
_ کم شدن فعالیت‌های غیر مولد بسان بایگانی و نگهداری سوابق
_ کنترل و نظارت بهتر حرف کارکنان
_ کم شدن هزینه مسافرتها و گردهماییها
_ افزایش رضایت شغلی کارکنان به دلیل افزایش اثربخشی
_ افزایش رضایت مشتریان به دلیل خدمات به سمت موقع و ارائه بهتر اطلاعات
_ افزایش قابلیت هم‌چشمی سازمان
_ رشد پدیده دورا کاری (کار از راه دور)
اگر چه معمولا از اتوماسیون اداری برای برقراری ارتباطات روزانه مانند تبادل جریده یا پیام استفاده می‌شود، ولی کاربردهای واقعی آن فراتر از کاربردهای معمول آن هستند. البته این مسئله به سنخ طراحی سیستم بستگی دارد و اینکه طراح سیستم چه امکاناتی را در آن تعبیه کرده است. به طور کلی تا به امروز از این سیستم باب جهت کاربردهای گوناگونی بهره‌برداری شده است. برخی کاربردهای شناخته شده این سیستم عبارتند از: 
_ واژه پردازی                        _ پست الکترونیکی         پست صوتی            _ ارسال نمابر (فاکس)             نشر رومیزی 
_ تقویم الکترونیکی              کنفرانس از راه دور                      ویدئوتکس                    ذخیره و بازیابی تصاویر (میکرو فیلم)

 

اتوماسیون اداری و ارتباطات سازمانی
با نگاهی به سمت کاربردهای سیستم اتوماسیون اداری، مشخص می‌شود که اتوماسیون اداری بیشترین کاربرد را در بخش ارتباطات داشته است. این سیستم اکثر حوزه‌های ارتباطی اداره را در ماخوذ و متحول می‌کند. مراودات دفتری و مکاتبات اداری، بیشترین حوزه‌های ارتباطی را در سازمان‌ها ایجاد می‌کنند. با استفاده از سیستم اتوماسیون اداری، کلیه مکاتبات اداری و دفتری تحت تن‌پوش این سیستم قرار می‌گیرند. گستردگی کنونی اتوماسیون اداری، به برون از این مراودات نیز کشانده شده است. با کاربرد این سیستم حتی نیازی نیست که جلسات و کنفرانس‌ها به روش سنتی، یعنی تجمع صیرورت فیزیکی افراد در کنار یکدیگر، انجام شود زیرا کنفرانس از راه دور این محدودیت را برطرف کرده است.
ورود سیستم اتوماسیون اداری به سمت یک اداره همراه با تحولی عمیق در ارتباطات سنتی و مرسوم سازمان خواهد بود. بسیاری از مراودات و ارتباطات، مانند ارسال یا ارجاع نامه‌ها، با سود کمترین دوران توسط سیستم، امکان پذیر خواهد بود. این سیستم حتی امکانات جدید ارتباطی را نیز در اختیار کارکنان قرار می‌دهد، بسان ارسال نامه‌های الکترونیک یا پیام‌های شخصی.
به نظر می‌رسد این سیستم برای اکثر حوزه‌های سازمانی که به گونه‌ای به ارتباطات وابسته‌اند، جاده حلی دارد. بنابراین می‌توان حرف که تأثیر ثانیه بر ارتباطات سازمانی اجتناب ناپذیر است.

 

مشکلات استعمال از سیستم
استعمال از سیستم‌های اطلاعاتی در سازمان‌ها پیوسته رو به رشد بوده است. دو بُعد اصلی این سیستم‌ها «انسان» و «ماشین» هستند. بنابراین ادوات و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری پرتره عمده و انکارناپذیری در پایایی این سیستم‌ها بازی می‌کنند. در این تحقیق، همراه حرف پرسشنامه از پاسخ‌دهندگان خواسته شد که نظرات و پیشنهادات خود را نیز در زمینه استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی بیان دارند. پاسخ‌ها عموما به مشکلات کار با این سیستم‌ها برمی‌گشت. برخی از موردها عنوان شده عبارتند از:
_ احتیاج ارتقای قدرت سخت افزاری و نرم افزاری جهت کار ادامه‌دار با سیستم بدون قطعی
_ پیشنهاد استعمال تمامی بخشهای ارتباطی در سازمانها از سیستم به سمت صورت یکپارچه
_ لزوم وجود یک متولی باب بخشهای جوراجور سازمانی به عنوان رابط جهت رفع مشکلات سیستم
بنابراین سازمانها باید توجه داشته باشند که قبل از پیاده سازی اینگونه سیستم‌ها، زیرساخت سخت افزاری و نرم‌افزاری مناسب را فراهم آورده و کارکنان را نیز جهت مشارکت فراگیر در یادگیری و استفاده از سیستم آراسته نمایند. همچنین در کنار پیاده‌سازی سیستم، تیم نظارتی قوی و روزآمد نیز جهت پشتیبانی سیستم، پیش‌بینی نمایند.

 

نتیجه گیری
با توجه به نتایج تحقیق دید می‌شود که وجود سیستم اتوماسیون اداری بر برخی از ابعاد ارتباطات سازمانی تأثیرگذار است. این تأثیر بیشتر در حوزه‌های ارتباطات و مراودات رسمی سازمانی و مکاتبات دفتری دید می‌شود. همچنین سیستم اتوماسیون اداری در سهولت و سرعت تبادل اطلاعات نیز نقش عمده‌ای داشته است و در ایجاد کانال‌های جدید ارتباطی موفق عمل کرده است. پیش‌گیری از برخی ارتباطات غیر ضروری در اثنا پیشه از دیگر نتایج به کارگیری این سیستم در سازمانها است.
بنابراین در تمام می‌توان گفت که وجود این سیستم تأثیرات مثبتی بر ارتباطات اندر سازمانها داشته و موجب افزایش کانال‌های ارتباطی و سرعت و سهولت در مراودات سازمانی شده است.
در این میان نکته‌ای که برازنده توجه است، این است که در کنار پیاده سازی سیستم‌های رایانه‌ای می‌بایست به الزامات نیروی انسانی در زمینه پشتیبانی نیز توجه کافی نمود. بود اینگونه سیستم‌ها که طبق‌معمول به صورت تحت شبکه کار می‌کنند، ایجاب می‌کند که یک گروه مجرب و متخصص در محورهای مرتبط، در سازمان حضور داشته باشند و به رفع نواقص احتمالی سیستم بپردازند.
خصوصیات سیستم‌های کنونی اتوماسیون اداری که هم اکنون در ایران به کار گرفته می‌شوند، خویش آژانس تعیین کننده‌ای در تمایل سازمان‌ها به استفاده از این سیستم‌ها به شمار می‌آید. به سمت نظر می‌رسد که طراحی سیستم‌های اتوماسیون اداری در ایران بیشتر معطوف به بُعد مکاتبات دفتری و اداری شده و به سمت سایر تواناییها و قابلیتهای مفید آن توجه کافی نشده است. بنابراین بررسی امکانات موجود در سیستم‌های طراحی و ارائه شده در ایران، مبحث مناسبی است که به عنوان موضوع تحقیقی، به پژوهشگران پیشنهاد می‌شود.

تعاریف ویژه ارتباطعقیده ادوین امری در مورد بستگی (Edwin Emery)

او در کتاب آغاز ای بر ارتباط عمومی ارتباط را این گونه تعریف می‌کند: «ارتباط عبارت از فن انتقال اطلاعات ، افکار و رفتارهای انسانی از یک شخص به شخص دیگر است» برای نمونه انسان وقتی می‌خندد نشاط و شادی خود را با لبخند نشان می‌دهد. و الا اگر اختصاصی به فرد دیگر سلام می‌دهد یا عصر به خیر می‌گوید با بیان شفاهی دوستی و صمیمیت خود را به او ابراز می‌دارد و در واقع به گونه‌ای ارادت خود را می‌فهماند. و ایضاً زمانی که شخصی به شخص دیگر کارت تهنیت یا نامه‌ای ارسال می‌کند هدف و منظور خود را به شکل کتبی ارائه می‌دهد و با او ایجاد رابطه می‌نماید.

عقیده جان ای. آ‌ر.لی(Lee john A.R)درباره ارتباط

بستگی را عموما به صفت فراگرد حمل و نقل و ارسال میان محلها و مردم می‌دانند. در نظر مسئولان پروگرام ریزی ، ارتباط معمولا به سمت معنای حمل و نقل کالاها و مردم از راه خشکی ، آب و هوا ارسال پیامها از طریق وسایل مخابراتی بوده ‌است. ولی صفت ارتباط در جامعه که بویژه به سمت ظرفیت اطلاعاتی لازم برای جامعه به منظور عملکرد مؤثر جریان ارتباط در سراسر بافت اجتماعی توجه دارد با این معنای محدود تطبیق نمی‌کند.

اعتقاد ابراهیم رشیدپور درباره ارتباط

ارتباط جریانی است که خلال آن دو آدم یا بیشتر از طریق کاربرد پیامهایی که معنای آن برایشان یکسان است به تبادل افکار ، نظرات ، احساسات و عقاید خود می‌پردازند.

عقیده جورگن درباره بستگی

او باورمند است ارتباط عبارت است از فراگردهایی که حرف مبنای آن انسانها همدیگر را تحت نفوذ قرار می‌دهند.  
عقیده کارل هاولند (Hovland) درباره ارتباط 
او می‌گوید: «ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال یک محرک (معمولا علامت بیانی) از یک فرد (ارتباط گر) به فردی دیگر (پیام گیر) به منظور تغییر اقدام او.»

عقیده مانیوس اسمیت (smith.M)درباره ارتباط

هر نوع شدنی که بوسیله فردی اجرا شود که طی آن فرد دیگری بتواند آنرا درک کند ارتباط نامیده می‌شود. خواه این عمل با استفاده از یک باعث انجام شود الا بدون وسیله.

عقیده آرانگارن (Aranguren 1970.p11 )در مناسبت ارتباط

ارتباط بند است از انتقال اطلاعات در محدوده سه چیز انتشار (emission) جابجایی (Conduction) و دریافت پیام (message)

اعتقاد چارلز کولی درمورد بستگی

بستگی مکانیسمی است که روابط انسانی بر اساس و بوسیله ثانیه بوجود می‌آید و تمام مظاهر فکری و وسایل انتقال و حفظ آنها در مکان و زمان بر پایه آن توسعه پیدا می‌کند. ارتباط احوال رخ - رفتار - حرکات - طنین صدا - کلمات - نوشته‌ها - چاپ - راه آهن -  تلگراف - تلفن و تمام وسایلی که اخیرا در راه غلبه آدم حرف مکان و زمان ساخته شده است را در بر می‌گیرد.

اشکال ارتباط

ارتباط مستقیم و شخصی که بری واسطه بین شخص پیام دهنده و بابا پیام گیرنده ایجاد می‌شود. باب این نوع بستگی پیامها مستقیما بین دو طرف مبادله می‌گردد.

 

بستگی جز مستقیم و غیر شخصی ، در جوامع پیشرفته انسانی برای افراد گفتگوی چهره به چهره مقدور نیست و بناچار بطور غیر مستقیم و با واسطه با هم ارتباط برقرار می‌کنند (از طریق روزنامه‌ها ، مجلات و …)

 

بستگی جمعی : ارتباط جز مستقیمی است که از طریق رسانه‌ها بین گروههای وسیع انسانی ایجاد می‌شود و بستگی توده‌ایی نیز نامیده می‌شود.

انواع بستگی جمعیارتباط خصوصی و بری واسطه

ارتباطی است رودررو خوری که خلال آن پیام بدون واسطه و مساقیم بین پیغام گیرنده و پیام دهنده مبادله می‌شود. این نوع بستگی ویژگیهایی هم دارد :
فرصت جابجایی پیام گیرنده و پیغام دهنده 
فراغت اصلاح یکدیگر 
ارتباط رخ به سمت چهره و عمیق 
قابل رویت وجود داشتن آثار پیغام

 

  • ارتباط جمعی یا عمومی: ارتباط جمعی یا عام تعبیر جدیدی است که جامعه شناسان آمریکایی برای مفهوم Mass Media بکار برده‌اند. این کلمه که از ریشه لاتین Media (وسایل) و تعبیر انگلیسی Mass یا توده تشکیل شده است، از نظر لغوی به معنای ابزارهایی است که از طریق آنها می‌توان با افرادی بطور جداگانه یا با گروههای خاص و همگون و جماعت کثیری از مردم به صورت یکسان دسترسی پیدا کرد امروزه این وسایل عبارتنداز : روزنامه‌ها - رادیو - تلویزیون -  سینما - اعلانات بدیهی است که در میان ابزارهایی تقسیم پیام روزنامه و  رادیو و تلویزیون دارای نکات مشترکی است که پیامهای آنها به سمت صورت متناوب پخش می‌شود.
  • بستگی نوشتاری : ارتباط نوشتاری ارتباطی است که باب آن اطلاعات از طریق قلم بر کاغذ نقش می‌بندد. (مانند جریده - جریده و کتاب و …)
  • بستگی غیر نوشتاری : ارتباطی است که اطلاعات و افکار از جاده امواج (مانند رادیو - تلویزیون - تلفن - تلگراف و …) میان آدم مبادله می‌شود.
  • ارتباط مربوط به ملت : ارتباطی است که پیامها ، اطلاعات و مفهوم‌ها از جاده وسایل ارتباط جمعی نظیر ( رادیو - تلویزیون - مطبوعات و …)باب چهار چوب جغرافیایی یک کشور منتشر می‌شود.
  • ارتباط بالا ملی : پیام‌ها و اطلاعاتی که از طریق ماهواره‌ها مرزهای جغرافیایی را در می نوردند و موجبات نزدیکی بین انسانها بر روی کره زمین می‌شود (مانند تلویزیون آسیایی و اروپایی و تلویزیون بری مرز و …)
  • ارتباط کلامی: در این سنخ ارتباط داده‌ها و افکار ار طریق زبان و گفتار منتقل می‌شود (نظیر تلفن و تلگراف)
  • بستگی غیر کلامی : ارتباطی است که مفاهیم و معانی از جاده غیر زبانی و گفتاری میان انسانها منتقل می‌شود (نظیر  عکس ، تصویر ، فیلم و رنگها ، لباس و …)
  • بستگی انسانی : اطلاعات و مفاهیمی که بین دو انسان ردوبدل می‌شود (مانند نامه -  تلفن و …)
  • ارتباط ابزاری یا ماشینی: در این نوع بستگی ، که درست حرف عکس ارتباط انسانی است، گردش اطلاعات میان دو ابزار یا ماشین ردوبدل می‌شود (نظیر اطلاعات مخزن به  بلندگو یا صفحه تلویزیون)
  • بستگی زمانی :ارتباطی است که انتقال داده‌ها باید باب زمان معین انجام گیرد در غیر این صورت ازرش چندانی ندارد (مانند گزارش‌های خبری)
  • بستگی جز زمانی : که راست باژگونه ارتباط زمانی ، محدود به زمان خاصی نیست و اطلاعات آن می‌تواند پیوسته معتبر باشد (مانند کتابخانه)
  • ارتباط تشکیلاتی : در این بستگی سازمانی جابجایی اطلاعات و دریافت پیام به امکانات گسترده فنی و برنامه ریزی و سازماندهی و نیز بودجه و پرسنل و … نیاز دارد (مانند رادیو و تلویزیون تلکس و فاکس)
  • بستگی جز سازمانی : ارتباطی است که به سمت امکانات فنی و اعتبار و سازماندهی و مقررات نیاز ندارد (مانند نامه و گفت و شنودهای حضوری)
  • ارتباط نمادین: ارتباطی است که خلال ثانیه پیامها در قالب علائم و نشانه‌ها ار طریق حواس فرد دریافت می‌شود (مانند حالات چهره پیام دهنده - لحن و طنین صدا - حرکات و زشت) این عوامل بخشی از پیام هستند که پیام گیر آن را نشانه خوانی می‌کند و این حالات و حرکات می‌تواند در فرهنگ‌های مختلف معانی متفاوتی داشته باشد.
  • فرا ارتباط: در این نوع بستگی تنها جزئی از پیام را پیام دهنده ولی پیام گیر تمام پیامها را در می‌یابد.

 

 

 

اختلاف بستگی سازمانی با انواع دیگر ارتباط

 

  1. بستگی تشکیلاتی وظیفه‌مدار است؛ سازمان‌ها، مجموعه‌های هدف‌مدار هستند؛ که فعالیت‌های آن‌ها در جهت تحقق اهداف فردی و سازمانی، هماهنگ شده‌اند.

 

 

 

  1. روابط سازمانی متأثر از ساختار سازمانی است؛ الگوهای هماهنگی رفتار در سازمان‌ها، سبب ایجاد ساختار‌ها می‌شود؛ به‌گونه‌ای که بعضی سلسله مراتبی بوده و برخی هم این‌گونه نیستند. این قالب سازمانی که موجب شده، سازمان‌ها به‌عنوان سیستم‌های ساختارمند شناخته شوند، حرف ارتباط سازمانی اثر گذاشته و می‌تواند مانع یا موجب تسهیل ارتباط گردد.

 

 

 

  1. ارتباط سازمانی بازهم باب مرزهای سازمانی و هم فراتر از آن اتفاق می‌افتد و در واقع نوعی کارکرد فرامرزی هم دارد.

 

 

 

انگیزه و فایده‌ی بستگی تشکیلاتی

 

همه‌ی انواع سازمان‌ها ممکن است به‌عنوان مجموعه‌ای از تشکل‌های هدف‌دار باب نظر گرفته شوند؛ که افراد در آن‌ها به‌دلایل متعددی حرف یکدیگر ارتباط دارند، اما انگیزه‌ی اصلی مشارکت، این است که اهداف سازمانی و شخصی به‌واسطه عملکرد جداگانه افراد به‌آسانی قابل حصول نیستند؛ اما می‌توان به‌وسیله عملکرد گروهی به آنها جامه‌ی عمل پوشاند؛ بنابراین ارتباط در سازمان‌ها می‌تواند عامل دست‌یابی به اهداف سازمانی به‌شمار رود و در واقع به‌واسطه این فرایند اساسی است که مبادله اطلاعات در سازمان صورت گرفته و سازمان توانمندی لازم برای بهره‌گیری از اطلاعات و تحقق اهداف خود را می‌یابد.

 

ارتباط مؤثر باب یک سازمان سبب بالا رفتن تراز بهره‌وری، رضامندی کارکنان، بالا رفتن انگیزه‌ی کار مفید و کاهش تضادهای ناشی از فقدان نظام ارتباطی، خواهد شد

 

 

 

اشکال ارتباطات باب سازمان دارای ساختار رسمی

 

در یک سازمان دارای قالب رسمی، فرایند ارتباطات را می‌توان این‌گونه تقسیم‌بندی کرد:

 

  1. ارتباطات رسمی؛ برخی از کانال‌های ارتباطی، مجاری ارتباطی هستند؛ که به‌طور عرفی به‌وسیله مدیران و دیگر افراد ذی‌نفع طراحی و اجرا می‌شوند. چنین کانال‌هایی برای ایجاد جریان‌های اطلاعاتی به‌سمت پائین، افقی و بالا طراحی شده‌اند. وجود این کانال‌ها برای مرتب کردن و هماهنگی فعالیت‌های افراد در پست‌های مختلف آن ساختار الزامی است.

 

 

 

  1. ارتباطات غیررسمی؛ بسیاری از افراد سازمان، ارتباطات خویش را تنها به سمت کانال‌های رسمی تعیین‌شده، محدود نمی‌کنند؛ بلکه بیش‌تر از آنچه که در کانال‌های رسمی مقرر شده، تمایل به برقراری ارتباط با همکارانشان دارند. قید این‌سان تمایلاتی که منجر به ظهور کانال‌های ارتباطی مختلفی می‌شود، کانال‌های ارتباطی غیر رسمی نامیده می‌شود.

 

این کانال‌ها باب سازمان‌ها به انگیزه‌های مختلفی نظیر ارضای نیازهای خصوصی مثل نیاز به رابطه با دیگران، رفع یک‌نواختی کار و کسب اطلاعات مرتبط با کار، مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

 

فرایندهای ارتباطات سازمانی

 

  1. فرایندهای جامعه‌پذیری؛ در تمام سازمانی فرایندهای ادراکی و رفتاری گوناگونی چهره می‌گیرد؛ که از طریق آن‌ها افراد به‌سازمان می‌پیوندند و با آن یکی شده و در آن می‌مانند. یکی از این فرایندها جامعه‌پذیری است که سازمان‌ها سعی می‌کنند؛ از جاده فرایندهای رسمی و غیررسمی جامعه پذیری حرف انطباق افراد تأثیر بگذارند و فرد را جزئی از سازمان کرده و ارزشها و هنجارهای سازمان خود را به وی منتقل نمایند.

 

 

 

  1. فرایندهای کنترل عملکرد؛ یکی از مهم‌ترین نقش‌های بستگی در سازمان‌ها، هماهنگی و کنترل رفتارهایی است که منجر به اجرا اهداف فردی و سازمانی می‌شود. سازمان‌ها با بهره‌گیری از فرایندهای ارتباطی گوناگونی به نظارت و کنترل عملکرد و رفتارهای زیردستان خود اداشده و از این طریق بازخور مداومی را در ارتباط حرف پیشرفت کلّی هدف تعیین می‌نمایند.

 

 

 

  1. فرایندهای تصمیم‌گیری؛ یکی از فرایندهائی که در محدوده‌ی ارتباطات تشکیلاتی رسم می‌گیرد، فرایند تصمیم‌گیری است که به‌عنوان یکی از مهمترین فعالیت سازمان‌ها به‌شمار می‌رود و سازمان‌ها با بهره‌گیری از مدل‌های مختلفی به این مهم اقدام می‌کنند، که در این اقدام، فرایندهای ارتباط گروهی نقش اساسی دارند.

 

 

 

  1. فرایندهای تدبیر تعارض؛ در سازمان‌ها از طریق ارتباط میان اعضای سازمان، تعارضاتی بوجود می‌آید که باب نتیجه آن‌ها، اعضای سازمان، سعی می‌کنند از طریق یکسری فرایند ارتباطی، به‌مدیریت تعارض پرداخته و در وضع آن بکوشند.

 

 

 

  1. فرایندهای ارتباط خارجی؛ باب هر سازمان، یکسری فرایندهای ارتباطی وجود دارد که چند سازمان را با یکدیگر و نیز اداره را با محیطش مرتبط می‌نماید. این دسته از فرایندها، فرایندهای بستگی برونی به‌شمار می‌روند.

 

 

 

  1. فرایندهای تکنولوژی؛ یکی از فرایندهای ارتباطی که باب سازمان‌ها بود دارد، فرایندهای تکنولوژیکی است؛ که با تغییرات تکنولوژی در عرصه ارتباطات در سازمان‌ها رقم خورده است.

 

 

 

  1. فرایندهای مدیریت تنوع؛ محیط‌های کاری امروز، تنوع‌های فراوانی را به‌خود افسرده است، که این امر، خود تحول در سازمان‌ها را ایجاب کرده و راهبردهایی را از بهر توسعه و مدیریت یک سازما

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.