فهرست مطالب :
پیشگفتار ........................................................................................................................................................................4
قالب پست های فشار قوی ..............................................................................................................................................5
دسته بندی پست های فشارقوی......................................................................................................................................5
اجزاء تشکیل دهنده پستها..............................................................................................................................................5
بررسی اسباب فشارقوی ، حفاظت ، بازدید و ثبات وقایع ...............................................................................................6
سیستم تغذیه..................................................................................................................................................................7
جهاز ارض ...................................................................................................................................................................8
ترانسفورماتور جریان....................................................................................................................................................8
مشخصات فنی شینهها درپستهایفشارقوی......................................................................................................................8
خیزاب بست و تجهیزات کوپلینگ ..........................................................................................................................................9
اجزاء اصلی یکسیستم PLC............................................................................................................................................10
راکتورهای موازی........................................................................................................................................................10
ترانسفورماتورهای ولتاژخازنی....................................................................................................................................10
سیستمحفاظت ازصاعقه.................................................................................................................................................11
سکسیونر ......................................................................................................................................................................11
ترانسفورماتور زمین-کمکی........................................................................................................................................14
بریکر..........................................................................................................................................................................15
سیستم کنترل..............................................................................................................................................................17
سیستم اسکادا ..............................................................................................................................................................18
رله ها .......................................................................................................................................................................23
تب چنجر....................................................................................................................................................................31
تابلوی آلارم پست صفت بنیادرنگ ................................................................................................................................33
منبعها ..........................................................................................................................................................................34
پیشگفتار
مزایای استفاده از راه پولاد صفت نسبت به دیزلی باعث شده است که تمام کشور های توسعه یافته و درحال توسعه تلاش نهار بیشی برای بهره مندی بیشتر از این سیستم اغاز کنند.در ارض عزیز ما نیز جدال راه آاهن برقی از سالها قبل مطرح بوده است و در سالها ی پیش از پیروزی اغتشاش اسلامی فقط یک محور راه آاهن برقی در مسیر تبریز – جلفا احداث و به بهره برداری رسیده است .
در سالهی پشت از انقلاب حرف وجود تمام مشکلات، با تلاش مسئولین و شرکت راه آهن برقی تهران و اطراف سر انجام در سال 1377 دومین محور جاده آهن برقی کشور در مسیر تهران – کرج به سمت بهره برداری رسید .نحوهء اطعام و بازدید شبکه برق رسانی از اساسی ترین موضوعات قابل بحث در این زمینه می باشد .
در این بخش ما حرف پست های برق مترو تهران – کرج،آشنا شده و قسمت های مختلف آن را امعان کرده و از اساس کار این جهاز اگاه خواهیم شد. باید شبکه برق طوری الگو ریزی شود که از یک پایداری و ثبات قابل قبول و تا حد امکان مطمئنی برخوردار باشد. امروزه قطع شدن برق برای مدت کوتاهی باعث مختلف شدن زندگی فردی و قطع شدن برق کارخانه های صنعتی و مصرف کننده های بزرگ، موسسه های علمی و پژوهشی بمدت نسبتاً طولانی موجب زیان های تاوان ناپذیر میشود. لذا قطع شدن و یا قطع کردن دستگاهها و تجهیزات الکتریکی معیوب از شبکه لازم است ولی کافی نیست بلکه باید تدابیری بکار اسیر شود که برق مصرف کننده ای که در اثر بوجود آمدن عیب فنی از شبکه انقطاع شده است، در کوتاهترین مدت ممکنه تامین گردد.انتقال برق، وقفه را دستگاهها و وسائل حفاظتی تامین میکند که ما به آنها رلههای حفاظتی و یا رله میگوئیم.