گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

گوگل مارکت

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

تربیت بدنی در ایران باستان


» :: تربیت بدنی در ایران دیرین

در میان کشورهای خاور زمین بیگمان ایران تنها کشوری بود که در نظام تعلیم و تربیت خود بیشترین اولویت را به بازی و تربیت بدنی داده بود، چه در حالی که چینیان، همانگونه که پیش از این گفتیم، به قضا ورزش وتربیت بدنی توجه چندانی نداشتند و هندوان نیز تادیب تن و فعالیتهای بدنی را فصل حتی مذموم هم می دانستند، ایرانیان به سمت اهمیت و بها توانایی و سلامت بدن به عنوان وسیله بسیار مهمی برای آماده آوردن ارتشی سلحشور و پیروزمند پی برده بودند.

وظیفه بزرگ حفظ ثغر و بوم ایران، که به سمت موجب تعالیم زرتشت سرزمینی مقدس به شمار می رفت، و نیز میل به کشورگشایی و تسخیر سرزمین های مجاور ایجاب می کرد که جوانان از تعلیمات نظامی منظمی که اساس آن طبعاً پرورش و تربیت بدنی بود برخوردار گردند و از این رو در حقیقت برنامه آموزشی امت بسیاری از جوانان به تعلمیات نظامی و مهارتهای بدنی محدود می شد تا بتوانند شرایط و کیفیتهای لازم برای یک سرباز نیک و شایسته را بدست آورند.

خلاصه آنکه به استثنای فرزندان طبقه  اعیان و شاهزادگان تقریباً تمام آموزش و پرورش به سمت تربیت بدنی محدود می شد و تربیت بدنی هم با توجه به اهداف نظامی شکل می گرفت. کودکان تا هفت سالگی زیر نظر مادران تادیب می یافتند و پسران از هفت سالگی تحصیلات رسمی خود را آغاز می کردند واز نیز هنگام رسماً متعلق به کشور شناخته می شدند و تا سن پانزده سالگی به آموختن فنون نظامی مشغول بودند و از سن پانزده سالگی خدمت باب ارتش را شروع می کردند و تا پنجاه سالگی همچنان به عنوان عضو رسمی ارتش در خدمت باقی بودند. [1] فرزندان طبقه اشراف واعیان و شاهزادگان به سمت روایت هرودوت تا بیست سالگی و به سمت روایت استرابون تا 24 سالگی به تحصیل امتداد می دادند و برای فرماندهی سپاه و حکمرانی و دادرسی آماده می شدند.

 


تاریخ تربیت بدنی باب قرون وسطی

در اواخر حکومت امپراطوری روم که به دلیل خودکامگی حکام و فساد و رشوه خواری و بی‌بنیگی حکومت مرکزی در حال انقراض و انحطاط بود، بربرها حرف هجومی گسترده در اوایل سده ششم میلادی، تمدن و دائره‌المعارف رومیان را متلاشی کردند و ویرانی و بی نظمی و وحشت و خونریزی را برای آدم ثانیه دوران به ارمغان آورند. معاملات و تجارت و داد و ستد، و پروگرام های آموزشی و تعلیم و تربیت باب این دوره تقریباً تعطیل شد و زندگی قبیله ای در میان آدم مجدداً آبادانی پیدا کرد.

اوقات حکومت بربرها که حدود شش قرن به طول انجامید از تاریک ترین اوقات شهرنشینی بشری به شمار می آید و پس از پایان دوره مذکور بود که تلاشهایی جهت دست یابی به سمت فرهنگ و تمدن بهتر چهره پذیرفت. عوامل و سازمانهای متعددی دست به دست هم داده و باب برقراری آسایش و ثبات و امنیت مجدد کوشیدند، حرف اینکه تاخت و تازها پایان گرفت و به مرور مردم به زندگی و داد و ستد عادی پرداختند. معاملات و تجارت تجدید حیات یافت، شهرها رشد و عظمت و اهمیت بیشتری پیدا کردند و موسسات فرهنگی و آموزشی جدید، متناسب با نیازهای اجتماع ثانیه زمان به وجود آمد و دانشگاههایی تأسیس شد و موفقیتهای نسبتاً خوبی به دست آمد که به طور کلی کسب این موفقیتها مرهون: کلیساها رهبانیت و دیرها فئودالیسم شهرها و نهادهای اجتماعی و بالاخره شیوه های تعلیم و تربیت مذهبی بود.

 

تربیت بدنی در آغاز دوران مسیحیت

امپراطوری روم که به سمت دلیل زندگی های باشکوه و عیش و عشرتهای طبقه اعیان و اشراف رو به انهدام و ضعف بود، مصادف حیات حرف آغاز دوره مسیحیت که با زبانی ساده و عباراتی روشن و واضح و برازنده فهم و درک و احساس جمیع توضیح داده می شد. عشق به کمال پسندیده خدایی، دلسوزی و همدردی و همفکری با دوستان و ترس از کیفر خداوندی از جمله مطالبی حیات که اعماق وجود آدم اثر گذاشت. شرعیات و عقاید مسیحیت امید تازه ای باب دل و جان مردم آن زمان دمید. این عقیده انقلابی که همه انسانها در نزد خدا برابرند، در طبقات پایین اجتماع بسیار اثر گذاشت و فضیلت فردی موردتوجه رسم گرفت.

اهداف آموزش و پرورش در آیین مسیحیت به سمت مراتب والاتر و جهانی خیس از اهداف و اندیشه های بت پرستان بود. هدف نهایی مسیحیان این بودکه فرزندانی تربیت کنند که از نظر اخلاق و اعتقادات پای بند به سمت وجود خدای بزرگ باشند. آنها تعلیمات اخلاقی را برای دستیابی به رستگاری ابدی بسیار با اهمیت می دانستند، و علاوه بر تهذیب اخلاق فردی به سمت امور و تعهدات اجتماعی و روحیه معاضدت و مساعدت و همکاری نیز توجه مخصوص داشتند. تأثیر و نفوذ پاکدامنی و عفت و عطوفت و خصلت مسیحیان بر رومیان و بربرهای جنگجو امری در خور اندیشه واهمیت بود. از آنجا که جناب مسیح خود بهترین الگو یک انسان کامل و ایده آل بود و از نظر سلامت بدن و جان و فکر نیز در نهایت کمال بود، و با توجه به اینکه به فعالیت و کار در محیط باز و خارج از محدوده خانه علاقه فراوان داشت و همچنین آشنایی و اشتیاق ای که به امور درمانی و پزشکی داشت، مسلماً به اهمیت سلامت جسم آگاه بوده است.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.